Sunday 16 March 2014

Kek Sarang Semut

Baru- baru ni saya ada buat kek sarang semut.. sebenarnya kan saya ni jenis xreti dok diam.. Jangan bagi saya boring sebab bila saya boring memang saya akan cari bahan dok di dapur dan buatla apa yang boleh.. memang jenis suka masuk dapur..

Kadang-kadang tu habis semua resepi saya godek2 dari lemari tu.. Hehehehe... Menilik resepi mana yang belum dicuba.. Kalau bahan semua cukup ada di rumah mulala menjadi la kerja saya kat dapur tu

So hari ni kita skodeng kek sarang semut plak.. Orang cakap sensitif juga kek ni sebab kalau salah buat tak jadi sarangnya tu. Mungkin perapan tu kot yang main peranan...



Saya bakar kek ni guna pemanggang ajaib heheh.. saja nk tengok mcm mana hasilnya kan.. Tapi ok la memang puas hati.. Dan masa guna pemanggang ajaib ni tak la lama sangat nak bakar.. so sapa-sapa yang tak ada lagi boleh la p cari dapatkan satu.. saya beli brand Vantage... 


Ok Jom kita tengok resepi nya..

Kek sarang Semut

Bahan-bahan

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 sudu planta

-panaskan gula sampai cair dan tambah air panas sikit2 kemudian letak planta. sejukkan



4 biji telur
1 cawan tepung gandum-ayak
1 sudu kecil soda - ayak
1 sudu kecik baking powder - ayak
1 cawan susu pekat
esen vanilla

-pukul/blend telur hingga kembang
- masuk susu dan tepung selang seli sambil putar
- last masukkan air gula tadi-kacau sebati
-perap adunan selama 3 jam (saya perap dalam pan terus dalam 1 jam je
- bakar guna api kecil hingga masak.. dalam 5-10 min.




selamat mencuba

No comments:

Post a Comment