Thursday 13 March 2014

Kerabu Mangga

Kerabu... sebenarnya banyak jenis kerabu yang boleh kita buat.. Even kalau nk try resepi sendiri pon boleh.. Sebab kerabu ni juga kadang ikut tekak kita la nk yang mcm mana

Kali ni saya nak bagi kerabu mangga... Kerabu mangga ni pon sebenarnya banyak versi juga.. Terpulang pada setiap orang ikut selera masing-masing..

Macam saya suka jenis yang simple.. Tak suka pula kalau kerabu mangga letak bunga kantan segala. Tapi ada setengah orang ada letak bunga kantan semua..

Kerabu mangga saya simple je.. Jom kita tengok resepinya



KERABU MANGGA

Bahan-bahan
1 biji mangga - dipotong halus secara memanjang
1 cawan Kacang tanah - disangai dan separuh diblend halus.
1/2 cawan udang kering - disangai dan blend
10 tangkai cili api - hiris halus
6 ulas bawang merah - hiris halus
garam dan gula sebagai perasa

Cara-cara
- campurkan semua bahan di atas dan gaul sebati... Tambah la apa yang patut jika xcukup rasa..

Mangga kalau dapat yang jenis xmasam dan rapuh memang sedap giler la buat kerabu ni. Memang terangkat la bila makan dok krup krap krup krap bunyi hehehehe.. Kebanyakan orang akan makan kerabu mangga ni dengan nasi kan tapi bagi saya lain pula.. saya tak pandai makan kerabu mangga dengan nasi.. Kalau buat saya akan ratah je semua tu hehehehe.. Lagi feel kot..

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment