Sunday 6 April 2014

Chicken Chop Black Pepper Sauce


Assalamualaikum...

Ada yang suka makan makanan western tak.. Saya memang suka sangat maskan western ni.. sebab tu la suka masak sendiri.. Bukan apa kalau makan kat luar tu kadang mehal sangat.. ada yang murah tapi tak berbaloi pula.. Tak sedap huhuhu

So nasib la ada chef tempat kerja lama saya sudi bg ilmu.. So saya guna resepi dia la dr dulu sampai sekarang.

First kita buat kentang putar aka mashed potato dulu ye

Mashed Potato




sediakan beberapa biji ubi kentang


Kupas semua kulit kentang tu ye..


Kemudian saya potongkan ubi tersebut menjadi kepingan kecil-kecil supaya kentang senang empuk


Rebus kentang tersebut sehingga empuk


Bila dah empuk toskan air dan lenyek kentang semasa masih panas...


Masukkan sedikit butter ke dalam kentang tadi


Masukkan juga susu segar secukupnya.. jangan terlalu banyak takut kentang jadi lembik.. Anggaran sahaja ye.. Dan masukkan juga sedikit lada sulah dan garam sebagai penambah perasa


Ok dah siap kentang putar kita...

Sekarang kita tengok pula penghasilan coleslaw

Coleslaw


sediakan kobis dan carrot...


Racik halus kobis dan juga carrot...


Satukan kedua-dua bahan ke dalam satu bekas


Masukkan mayonis dan juga sedikit susu segar...


Dah siap coleslaw kita.... Jom zoom benda lain pula... funfries korang beli la di supermarket dan goreng jelakan macam biasa



Dah siap kentang ni ketepikan dulu la.. Slalu saya goreng kentang last sebab tak nak kentang lembik.. tak feel makan nanti..

so kita buat ayam dulu..

Ayam


Sediakan ayam tanpa tulang.. Saya malas nk buang tulang paha ayam tu so saya beli je isi dada ayam.. cuma potong setengah supaya tak la tebal sangat bahagian tu..


Saya gunakan tepung gandum, beras dan jagung... sebatikan.. Celup isi ayam ke dalam telur dan kemudian ke dalam tepung...

Ada ketikanya saya gunakan serbuk roti.. So lagi rangup la ayam tu...


so dah sebati celupan tu goreng dalam minyak sederhana panas ye.. Jangan panas sangat nanti dalam tak masak..



Dah siap ketepikan... Jom kita buat sosnya pula.. Sosnya ni saya dapatkan basic sos tuk steak.. yang ni senang je just campurkan air je



Sos Lada Hitam

Bahan-bahan
Basic sos
Lada hitam
bawang putih- cincang
gula



cara-cara
- campurkan basic sos dengan air
- tumis dengan minyak sedikit saja okey.. tumis bawang putih hingga naik bau
- masukkan sos tadi kuatkan api..
- masukkan lada hitam dan gula..
- Bila kuah memekat dan boleh tutup api..

Dah siap kesemua hidangan.. dah boleh susun dalam pinggan untuk hidangan tersayang..



Done.. selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment